W Dzień Kobiet żegnamy seksizm


Tegoroczny Dzień Kobiet zapisze się w historii. 8 marca 2019 r. ukazuje się ostatni numer „Twojego Weekendu”, najstarszego polskiego pisma erotycznego. Będzie to numer wyjątkowy, bo… antyseksistowski. A sam pomysł jest dziełem mediów, organizacji kobiecych i… agencji reklamowych.

Jak do tego doszło, że najstarsze polskie pisemko erotyczne, przez wielu uważane niegdyś za kultowe, dziś staje się orężem w walce o świat bez seksizmu?

W grudniu 2018 roku „świerszczyk” został wystawiony na… Allegro. Można go było kupić na aukcji z tytułem „Kultowe prosperujące wydawnictwo Twój Weekend BCM!”

Nabywcy znaleźli się szybko. Ale, jak się teraz okazuje, kupili pismo tylko po to, by je z hukiem zamknąć. 8 marca 2019 r. ukazuje się więc ostatni numer „Twojego Weekendu”.

Żeby pokazać, że nikt już nie powinien czerpać wiedzy o kobietach, seksie i relacjach z takich właśnie publikacji, „pornos” został postawiony na głowie. Pożegnalna edycja tygodnika nawiązuje do formatu byłego magazynu erotycznego, ale jest jego kompletnym przenicowaniem.

Stara forma została wypełniona nową treścią. Zachowane są sekcje i tytuły rubryk (Dziewczyny numeru, Dossier, Wasze Fantazje, Pozycje, Plakat, Komiks…). Nie ma tu jednak seksu i nagości, są natomiast poważnie potraktowane problemy i materiały o sytuacji kobiet. Panie nie są traktowane jako przedmiot, lecz mówią swoim głosem.

Na okładce nie ma krzykliwych, wulgarnych zdjęć. Są za to trzy kobiety, pochodzące z różnych środowisk, wykonujące różne zawody: aktorka Ewa Kasprzyk, artystka Orina Krajewska i wojowniczka MMA Joanna Jędrzejczyk.

W środku kolejne sesje foto. „Dziewczyna numeru” to m.in. Karolina Czarnecka, która na pytanie o wymiary odpowiada… 312 679 km2 (dla słabszych z geografii podpowiedź: to powierzchnia Polski).

Tematem numeru jest artykuł tekst Olgi Kołakowskiej „Czego naprawdę nie pragną kobiety?”. Na podstawie doświadczeń wielu kobiet demaskuje on mity na temat kobiet, wciąż powszechne, nie tylko wśród mężczyzn.

Inicjatorami i pomysłodawcami akcji są Gazeta.pl, Papaya Films i agencja VMLY&R Poland, partnerami zaś i współautorami: agencja mediowa Wavemaker, BGŻ BNP Paribas, Mastercard oraz Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką.

Nam się podoba zarówno wywrotowy pomysł na dawny format, jak i dyskusja o potrzebie równości między kobietami i mężczyznami. Liczymy też, że z wraz z tą publikacją mniej będzie półnagich celebrytek na stronach gazeta.pl, mniej „szczucia cycem” w reklamach i mniej dysproporcji w zarobkach w bankach i fundacjach.

Previous Black Friday 2018 świętujcie… w domu
This is the most recent story.