Niechciane ulotki zaśmiecają centrum Krakowa. Dzięki budżetowi obywatelskiemu mamy szansę ograniczyć ten problem. W Dzielnicy I (Stare Miasto) głosujcie na antyulotkowe projekty Antygencji – numery wniosków 13 i 20!

IMAG0280

Krakowskie Planty

Dołącz do wydarzenia na Facebooku: Mniej ulotek w centrum Krakowa!

Do złych rzeczy często się przyzwyczajamy i nie chcemy nawet ich widzieć. Antygencja jednak nie odpuszcza w takich sprawach. Niedawno pisaliśmy o 7 grzechach ulotek, tu więc tylko krótko przypomnimy, jakie problemy z nimi się wiążą:

  1. Wycinka drzew
  2. Marnotrawstwo papieru
  3. Zaśmiecanie miasta
  4. Potęgowanie chaosu reklamowego
  5. Koszty usuwania
  6. Brak selektywnej zbiórki
  7. Psucie wizerunku

Takie zdawałoby się niepozorne, a jak się przyjrzeć – to tyle szkód. Nam to przeszkadza. Wiemy, że jest masa innych spraw i problemów do załatwienia, wiemy również, że ulotek całkiem nie wykluczymy. Ale uważamy, że BO prócz łatania dziur w ulicach i wspierania inicjatyw aktywnych obywateli pełnić może funkcję uświadamiającą. I przyczyniać się do lepszej jakości życia w mieście poprzez rozwiązywanie spraw tak przyziemnych, jak walające się po skwerach i chodnikach reklamowe śmieci.

W tym roku – trochę testowo – zgłosiliśmy do BO cztery wnioski.

Na dwa z nich możecie głosować.

Pod „feralnym” nr 13 na liście propozycji znajdziecie Prze-ulotkę anty-reklamową. To pomysł w iście antygencyjnym duchu. Chcemy rozesłać do wszystkich mieszkań w centrum miasta dosadną ulotkę, która ma pełnić rolę kropli przepełniającej czarę goryczy. A jednocześnie dawać zestaw praktycznych porad, jak każdy z nas może przyczynić się do zmniejszenia ich liczby.

Głosuj na Prze-ulotkę! (13)

Pomysł „Mniej ulotek – więcej korzyści” (nr 20) to dwutorowy projekt szkoleniowy. Z jednej strony chcemy razem z przedsiębiorcami reklamującymi się ulotkami zastanowić się, jak zmniejszyć ich liczbę, a zwiększyć skuteczność tych, które już powstaną. Z drugiej strony – szkolenia dla samych „ulotkowiczów” mają przyczynić się do przekształcenia ich z bezwolnych automatów do rozdawania ulotek w animatorów marek, które reklamują. Dzięki temu, nawet rozdając mniej ulotek, będą bardziej skuteczni, co – jak wierzymy – pozwoli również na wzrost ich mizernych przecież zarobków.

Głosuj na Mniej ulotek – więcej korzyści (20)

Głosować można w dniach 20-28 czerwca – przez internet (do czego zachęcamy) lub w punktach stacjonarnych (wykaz punktów). Głosować należy na trzy projekty ogólnomiejskie i trzy dzielnicowe – każdemu z wybranych przyznając odpowiednio 3, 2 lub 1 punkt. Na nasze projekty mogą głosować mieszkańcy Dzielnicy I (Stare Miasto) – zarówno tu zameldowani, jak i ci, którzy podadzą adres z dzielnicy, jako miejsce swojego zamieszkania. Dotyczy to osób mieszkających w dzielnicy czasowo, niezameldowanych lub wręcz tylko przebywających tutaj czasami (a ile podadzą adres z dzielnicy i nie będą głosować w innych dzielnicach). Prawo głosu przysługuje osobom od 16 roku życia.

Mieliśmy jeszcze dwa projekty. Jeden – najbardziej kompleksowy – Punkt Skupu Ulotek przerósł stopniem komplikacji możliwości organizacyjne miasta. Drugi – nasze ukochane KOSZ-marki ulotkowe – został najpierw pozbawiony możliwości modyfikacji, potem jego innowacyjna prostota odbiła się od urzędniczej inercji, jeszcze później odwołanie w jego sprawie o włos NIE wygrało (3 głosy ZA, trzy PRZECIW, jeden wstrzymujący się). Ale wierzymy, że z uwagi na jego atrakcyjność i bardzo znikome koszty i tak uda się go wdrożyć.

Projekty więc mamy. Na 13 i 20 głosujcie już w dniach 20-28 czerwca. Do pozostałych zapewne w jakiejś formie szybko w Krakowie wrócimy.

Teraz wszystko w ważnych rękach!

Wasz głos to nie rzucona byle gdzie ulotka.

Popierajcie dobre i niedrogie rozwiązania anty-ulotkowe, by zrobić wraz z nami pierwszy krok na długiej drodze ku uczynienia Krakowa miastem pięknym i wygodnym do życia.

Dołączcie do wydarzenia na FB i zapraszajcie znajomych!