Farmaceutyka leczy… reklamę!


Nie macie wrażenia, że w Polsce coraz więcej jest reklam leków? To nie wrażenie! Zebraliśmy dla Was trochę danych, które pokazują, że tak właśnie jest.

leki na reklame
Reklamowane zdrowie jest w cenie

Po spadku w 2013 r. (-3,2%) w zeszłym roku rynek reklamowy odżył. Jego wartość w 2014 wyniosła łącznie 7,28 mld złotych. To oznacza wzrost o 2,7% w stosunku do roku 2013, kiedy wszystkie wydatki na reklamę zamknęły się w kwocie 7,09 mld – wynika z Raportu o rynku mediów i reklamy przygotowanego przez firmę Starlink.

rynek reklamy 2014

Reklamy leków i parafarmaceutyków zajmują drugie miejsce spośród kilkunastu sektorów produktowych. Przed nimi jest tylko szeroko pojmowany handel (blisko 1 mld zł).

Wartość reklam farmaceutycznych w 2014 r. sięgnęła 870,9 mln złotych. W stosunku do 2013 odnotowano w tym sektorze wzrost o 74,7 mln zł. Dynamika wzrostu r/r wyniosła więc +9,4% i była ponad trzykrotnie wyższa niż wzrost całego rynku.

Rosną również wydatki Polaków na leki. Według szacunków PharmaExpert rynek apteczny na koniec 2015 wyniesie blisko 30,3 mld zł, o 6,3% więcej niż w 2014.

Czy będziemy od tego zdrowsi? Wątpliwe! Kupujemy dużo leków bez recepty (OTC) – w 2013 wydaliśmy na nie 11,2 mld złotych. Chętnie też spożywamy suplementy diety – na odchudzanie, koncentrację, stres, odporność, wypadanie włosów, apetyt czy lidibo. Ta część rynku to już ponad 3 mld złotych (dane firmy badawczej IMS).

Leków na receptę w Polsce reklamować nie można, a za sprawą ustawy refundacyjnej z 2012 mają one stałą marżę (od 2014 wynosi ona 5%). OTC i suplementów takie ograniczenia nie dotyczą. Mogą być reklamowane, a w przypadku suplementów nie trzeba nawet podawać formułki o koniecznym zapoznaniu się z ulotką.

Wzrost nakładów reklamowych przekłada się na wzrost sprzedaży leków OTC i suplementów diety. Zdrowsi od tego raczej nie będziemy, ale jedno jest pewne:

reklamy (para)farmaceutyków doskonale wpływają na kondycję… rynku reklamowego!

Materiał na temat spożywania przez Polaków nadmiaru leków oraz wpływu, który ma na to reklama wyemitowała Telewizja Kraków.

reklamy lekow TVP Krakow

 

Previous Yes, yes, yes… men!
Next Billboard bez reklam